Geloof, het belangrijkste criterium
- By Marouan Abu Ibrahim
- september 23, 2025
- Leestijd: 5 min
- 434
De Islam moedigt het huwelijk sterk aan en keurt het celibataire leven af. Om deze reden is het huwelijk eenvoudig gehouden (zie vorig artikel), zonder overbodige formaliteiten of complicaties. Bij het kiezen van een huwelijkspartner wordt moslims dringend aangeraden om zorgvuldig te zijn, waarbij het geloof de belangrijkste maatstaf vormt.
De Boodschapper van Allah ﷺ heeft gezegd:
“Een vrouw wordt om vier redenen gehuwd: vanwege haar bezit, haar afkomst, haar schoonheid en haar geloof. Kies degene met geloof – moge je handen met stof bedekt zijn.” 1
Deze uitdrukking – “moge je handen met stof bedekt zijn” – is een Arabisch idioom dat in deze context geen vervloeking inhoudt, maar eerder een krachtige aansporing is: laat het geloof doorslaggevend zijn in je keuze.
De Profeet ﷺ benoemt in deze overlevering de vier meest voorkomende redenen waarom mannen zich tot een vrouw aangetrokken voelen: haar rijkdom, afkomst, uiterlijk en religiositeit. Maar hij benadrukt dat het geloof bovenaan moet staan. Waarom is het geloof het belangrijkste criterium in het kiezen van je levenspartner en wat is de wijsheid hierachter? Laten we de vier criteria een-voor-een afgaan.
Rijkdom is vergankelijk. Wat vandaag tot je bezit behoort, kan morgen verdwenen zijn. Hoe vaak zien we niet dat welgestelde mensen plotseling alles verliezen, terwijl anderen met beperkte middelen onverwacht in weelde komen te leven? Geld komt en gaat, en vormt bovendien geen garantie voor een gelukkig leven, zeker niet wanneer er geen barakah (zegening) in aanwezig is. Veel mensen verkeren toch in de illusie dat geluk samenhangt met materiële welvaart. In werkelijkheid kan geld slechts ondersteuning bieden wanneer innerlijk geluk al aanwezig is. Het kan geluk aanvullen, maar nooit vervangen. Waar geluk komt van binnenuit: uit overgave aan Allah, tevredenheid met de rizq (voorziening) die Hij heeft voorbeschikt, en uit wederzijds begrip tussen de partners.
Het tweede criterium dat in de overlevering wordt genoemd, is an-nasab, wat kan worden vertaald als afkomst of afstamming. In de Islam worden bepaalde afstammingen inderdaad geassocieerd met bijzondere deugden en voorrechten. Ook binnen het huwelijk speelt an-nasab in sommige islamitische wetscholen een rol bij de beoordeling van geschiktheid. 2 Toch zegt het behoren tot een bepaalde afkomst op zichzelf niets over iemands godsvrucht. De Profeet ﷺ zei:
“Wie wordt opgehouden door zijn daden, zal niet vooruitgeholpen worden door zijn afkomst.” 3
Met andere woorden: ware eer ligt niet in afkomst, maar in daden en toewijding. Natuurlijk kan een nobele afkomst, gecombineerd met geloof en karakter, een bron van zegen zijn. Zoals de Profeet ﷺ in een andere overlevering zei:
“De mensen zijn als metalen. De besten onder hen in de tijd van onwetendheid (jāhiliyya) zijn ook de besten in de Islam, wanneer zij kennis verwerven.” 4
Schoonheid, hoe betoverend ook, is tijdelijk. Het is gebonden aan leeftijd, gezondheid en andere omstandigheden. Na verloop van tijd vervaagt uiterlijke schoonheid. Wat blijft er over als er geen innerlijke klik is, geen verstandhouding of gedeelde waarden? Een mooi uiterlijk is op zichzelf geen tekortkoming, het is inderdaad een zegen wanneer het gepaard gaat met goed gedrag en vroomheid. Maar losgekoppeld daarvan kan schoonheid leiden tot trots, hoogmoed en huwelijksproblemen.
Schoonheid, hoe betoverend ook, is tijdelijk. Het is gebonden aan leeftijd, gezondheid en andere omstandigheden. Na verloop van tijd vervaagt uiterlijke schoonheid. Wat blijft er over als er geen innerlijke klik is, geen verstandhouding of gedeelde waarden? Een mooi uiterlijk is op zichzelf geen tekortkoming, het is inderdaad een zegen wanneer het gepaard gaat met goed gedrag en vroomheid. Maar losgekoppeld daarvan kan schoonheid leiden tot trots, hoogmoed en huwelijksproblemen.
Geloof echter, is uniek in zijn waarde. Het is de basis waarop een gezond huwelijk rust. Een vrome vrouw brengt stabiliteit, rust en zegen in het leven van haar echtgenoot. Ze bewaart zijn eer, beschermt zijn bezit en is toegewijd aan de opvoeding van hun kinderen. Ze moedigt hem aan tot het goede, spoort hem aan tot het onderhouden van de familiebanden, en staat hem bij in liefdadigheid en godsvrucht.
Ze kijkt naar hem met liefde en tederheid, steunt hem in moeilijke tijden, en laat hem voelen dat hij er niet alleen voor staat. Wat een troost is het, wanneer iemand naast je staat in tijden van beproeving, iemand die je begrijpt, je aanmoedigt en je richting geeft met wijsheid en geduld.
Een vrouw met een oprecht en sterk geloof, creëert een thuis waarin liefde, rust en verbondenheid centraal staan. Problemen en geschillen worden opgelost vanuit een islamitisch kader. Haar toewijding en oprechtheid brengen vreugde en geluk in het gezin. Want mensen vinden hun ware geluk niet in bezit of uiterlijk vertoon, maar in innerlijke tevredenheid en spirituele verbinding. Als beide partners ernaar streven om dichter tot Allah te komen, zullen zij als koppel ook dichter tot elkaar groeien. Daarom zou elke verstandige moslimman, het geloof als hoogste prioriteit moeten stellen bij het kiezen van een levenspartner. Want geloof is het fundament waarop alles rust. Het is wat rijkdom, schoonheid en afkomst werkelijk waarde geeft.
[1] Overgeleverd door al-Bukhārī (5090) en Muslim (1466)
[2] https://www.islamweb.net/ar/fatwa/19166/
[3] Ṣaḥīḥ Muslim (2699)
[4] Overgeleverd door al-Bukhārī (3495, 3496) en Muslim (2638)
- huwelijk
- 434